Ako cestujú superpotraviny z celého sveta až na Slovensko?
Pravá vanilka z Madagaskaru, bambucké maslo z Ugandy, lyofilizovaná pečeň z Nového Zélandu alebo ustrice z Islandu. Aj také potraviny sa dovážajú na Slovensko, kde dopyt po nich z roka na rok rastie. Ich cesta do stredu Európy však nie je vždy jednoduchá.
Superpotraviny lietadlom, loďou, vlakom aj po ceste
Spoločnosti Goodie z juhočeského Písku, ktorá sa venuje spracovaniu prírodných surovín do vlastných výrobkov, pomáha s logistikou od dodávateľov po celom svete už roky firma Geis. Produkty im dovážajú po ceste, po mori, železnici, ale aj letecky. A že to funguje, potvrdzuje Adam Čierny, Technical & logistic manager Goodie: „Goodie a Geis sú perfektnou ukážkou obchodných vzťahov, ktoré skrátka fungujú.“
Prísne predpisy
Transport špecifického tovaru sa často nezaobíde bez prísneho veterinárneho alebo fytosanitárneho dohľadu, riadenej teploty a ďalších, nie celkom bežných pravidiel. S prepravou tak súvisia mnohé povolenia, nekonečné papierovanie, dokumentácia a colné predpisy. Náročnosť znásobuje aj to, že sa jedná o krajiny vzdialené a logisticky horšie dostupné. Geis ale s Goodie často dokážu aj nemožné, a tak má slovenský spotrebiteľ stále širšiu ponuku exotických a skutočne unikátnych potravín.
Hovädzie alebo tulenie?
Preprava mrazom sušenej hovädzej pečene bola obzvlášť zložitá, a to predovšetkým z dôvodu, že sa jedná o surovinu živočíšneho pôvodu. K tej je potrebné obdržať hneď niekoľko povolení na dovoz od celého radu inštitúcií ako na Novom Zélande, tak v Českej republike a na Slovensku, kam tovar od tejto firmy tiež bežne prúdi. Počas vybavovacieho procesu padla dokonca aj otázka, či zásielka neobsahuje živočíšne produkty z tuleňov.
Na rýchlosti záleží
Niektoré potraviny sú veľmi náchylné na znehodnotenie teplotou. Keď chcete prepraviť bambucké maslo z Ugandy do prístavu v inej africkej krajine, je to navyše aj príliš riskantné, najmä kvôli krádežiam. Tiež vanilkové struky a semienka priamo z plantáží na Madagaskare sa nesmú na ceste dlho zdržiavať. Maslo aj voňavú vanilku teda Geis prepravoval pre Goodie letecky, aby tovar dorazil v prvotriednej kvalite.
Vlakom z Číny do Európy
Niektoré zásielky sú prevážané aj dlhou cestou cez celú kontinentálnu Čínu, Transsibírsku magistrálu ďalej do Európy. Z Maroka zasa cestuje vo veľkom množstve drahý arganový a opunciový olej – najskôr loďou z Casablancy do Hamburgu, po ceste do Písku a ďalej ku slovenským predajcom a ich zákazníkom. Martin Tokič, riaditeľ pobočky Geis Air+Sea k spolupráci dodáva: „Prepráv a súvisiacich colných služieb s Goodie riešime desiatky. Koľkokrát je to pre nás premiéra, pretože takýto tovar sa bežne neprepravuje, aj keď sme zvyknutí na všeličo. Sme radi, že Goodie v nás našlo partnera, na ktorého sa môže spoľahnúť.“
Fotogaléria
Ďalšie správy
-
Obalov už je dostatok. Čo nás čaká v roku 2023?
Konečne je všetkého dostatok – obalov, obalového aj výplňového materiálu. A navyše mierne zlacneli. Po trojročnom náročnom období je to príjemná správa pre všetky firmy, ktoré obaly pre svoj tovar potrebujú. Dôvody,…
-
Logistika je barometrom ekonomiky
Začiatok roka býva obdobím bilancovania predchádzajúcich období. Hoci by sa mohlo zdať, že po dvoch covidových rokoch už nás nič nemôže prekvapiť, prišla v minulom roku ďalšia rana. A to ešte horšia - vojnový konflikt…
-
Sila logistiky v humanitárnej pomoci – prepojenie žien z odlišných profesií
Renáta a Kristýna. Dve ženy, ktoré pracujú srdcom. A je to vidieť! Hoci by sa mohlo zdať, že ich odbory sú od seba diametrálne vzdialené, je to práve naopak. Prvá z nich, Renáta Chlebková Benešová, je CSR špecialistkou…