V rámci stratégie Mission Zero pokračujeme v testovaní nových technológií. Tentokrát sme priamo na slovenských cestách vyskúšali elektrické nákladné vozidlo Mercedes eActros 400 na doručovanie zásielok na poslednú míľu. Ako sa osvedčilo v reálnej prevádzke?
Na konci leta sme v okolí Bratislavy testovali elektrické nákladné vozidlo Mercedes eActros 400, ktoré sme využívali na doručovanie zásielok koncovým príjemcom. Otestovali sme tak možnosti elektromobility v reálnych podmienkach každodennej prevádzky, a to aj počas náročného počasia, vrátane výdatných dažďov.
Test trval 2 týždne a počas 10 pracovných dní sme prešli celkom 2 069 km. Najdlhšia absolvovaná trasa dosahovala približne 360 km, pričom na konci dňa zostala v batériách ešte tretina kapacity. Priemerná spotreba bola 105 kWh na 100 km a celková priemerná hmotnosť vozidla bola okolo 20 ton. Vďaka použitiu elektrického vozidla sme počas testu ušetrili približne 1 944 kg emisií CO2.
Lukáš Búzek, prevádzkový riaditeľ Geis SK, zdôrazňuje význam testovania pre znižovanie uhlíkovej stopy v rámci celej spoločnosti: ,,Som si vedomý toho, že najbližších niekoľko rokov nebudeme mať 100% elektrifikovanú flotilu vozidiel Geis SK. Avšak je našim cieľom urobiť maximum pre zníženie uhlíkovej stopy nie len našich nákladných či osobných vozidiel, ale celej infraštruktúry Geis SK, vrátane našich skladov, či kancelárskych priestorov. A aj týmto testovaním hľadáme najefektívnejší spôsob, ako by sme sa k tomuto cieľu mohli dopracovať.“ A s úsmevom dodáva, že „o testovanie e-trucku bol u nás enormný záujem, dokonca jazdil aj riaditeľ dvoch našich pobočiek.“
Testovanie eActrosu 400 je súčasťou našej širokej stratégie udržateľnosti Mission Zero, ktorá nás vedie k dosiahnutiu klimatickej neutrality do roku 2040. V rámci celej skupiny Geis naďalej skúšame rôzne alternatívne pohony, ako sú vozidlá na CNG či biopalivo HVO, a v súčasnosti na nemeckých cestách testujeme nový elektrický model eActros 600. Po starostlivom zvážení potom postupne nasadzujeme alebo budeme nasadzovať alternatívy tam, kde dávajú zmysel, reálne prispievajú k ekologickým úsporám a sú aj ekonomicky zmysluplné.
Lukáš Búzek ďalej vysvetľuje: „Aj keď nás veľmi teší, že testovanie e-trucku dopadlo výborne, stále narážame na zásadnú prekážku – obstarávacia cena týchto vozidiel je zhruba 2,5-krát vyššia ako pri najmodernejších dieselových vozidlách. To by viedlo k výraznému navýšeniu prepravných nákladov a následne aj cien pre našich klientov. Tento limitujúci faktor zatiaľ bráni ich širšiemu nasadeniu."