Globálna logistika je v posledných rokoch pod nebývalým tlakom. Zmeny v geopolitickom prostredí, výkyvy v dopyte, rastúci dôraz na udržateľnosť aj technologické inovácie nútia dopravcov a zákazníkov prehodnocovať zabehnuté postupy. Ako sa menia preferencie v preprave? Ktoré druhy prepravy zo vzdialených trhov sú dnes najspoľahlivejšie? A ako sa firmy prispôsobujú novým podmienkam? O aktuálnom vývoji hovorí Martin Tokič, Branch Manager Geis CZ Air+Sea .
V prostredí, kde sa prepravné trasy z najrôznejších kútov sveta menia zo dňa na deň, je pre zákazníkov kľúčová spoľahlivosť. Podľa Martina Tokiča sa ako najstabilnejšia z hľadiska dodacích lehôt ukazuje letecká a železničná doprava. Obe však prinášajú vyššie náklady, čo je pre mnoho firiem zásadný faktor pri rozhodovaní. „Letecká preprava je stále vnímaná ako drahá alternatíva oproti námornej doprave,“ hovorí Tokič. „Výnimku tvoria segmenty ako farmácia alebo hi -tech, kde je rýchlosť a citlivosť na manipuláciu kľúčová.“
Popri leteckej preprave, ktorá si drží svoju špecifickú úlohu, zostáva kľúčovým pilierom globálnej logistiky námorná doprava, najmä pre objemné zásielky a menej časovo citlivé komodity. Jej hlavnou výhodou je výrazne nižšia cena oproti leteckej doprave, čo ju robí atraktívnou pre väčšinu zákazníkov. Avšak, v posledných rokoch čelí námorná doprava zvýšenej nestabilite – od oneskorenia cez preťažené prístavy až po komplikácie v pozemnej infraštruktúre.
Železničná preprava, najmä z Ázie, zaznamenáva mierny nárast záujmu. Ten je podľa Tokiča reakciou na nestabilitu námornej dopravy – oneskorenia, preťažené prístavy, obchádzkové trasy či colné komplikácie. "Železnica je nákladovo niekde na pol ceste medzi leteckým a námorným variantom prepravy. Dodacie lehoty sú relatívne spoľahlivé, ale zákazníka stále najviac zaujíma nákladová stránka, ktorá v prípade železnice momentálne nepatrí k tým najnižším," dodáva.
Jedným z najvýraznejších faktorov ovplyvňujúcich medzinárodnú prepravu je geopolitické napätie. Konflikt v Červenom mori viedol k tomu, že dopravcovia začali využívať obchádzkovú trasu okolo Mysu Dobrej nádeje, čo predĺžilo dodacie lehoty z Ázie do Európy o zhruba dva týždne. Alternatívne riešenie prakticky neexistuje.
„Vidíme tiež nepomer medzi vývozom a dovozom, najmä v USA a Číne, čo v určitých obdobiach preťažuje prístavy a spôsobuje výrazné oneskorenia,“ upozorňuje Tokič. V Geise preto aktívne monitorujeme situáciu a snažíme sa predvídať problémy. "Ak vidíme preplnenie v určitom prístave, volíme trasovanie tak, aby sme sa týmto kritickým bodom vyhli. Verím, že naši zákazníci toto ocenia - šetríme im tým čas aj peniaze."
Okrem geopolitiky zohráva úlohu aj ekonomická neistota, ktorá ovplyvňuje správanie zákazníkov i dopravcov. Spotrebitelia aj firmy sú kvôli inflácii opatrní, čo sa premieta do slabšieho dopytu naprieč sektormi. Lodné spoločnosti okrem toho prinášajú na trh stále viac kapacít, ktoré sa snažia efektívne využiť – často však narážajú na nedostatok dopytu. „Ceny tu teda v súčasnosti nerastú a nemožno presne predikovať ďalší vývoj,“ dodáva Tokič.
Letecká preprava, najmä v oblasti čínskeho exportu, je výrazne ovplyvnená vývojom e - commerce. „Tento segment pohltí veľkú časť dostupných kapacít a je veľmi náchylný na výkyvy v dopyte,“ hovorí Tokič. V pokojnejších obdobiach sú kapacity síce dostačujúce, ale počas sezónnych špičiek sa rýchlo zaplnia, čo sa odráža v cenách. Na cenotvorbu majú vplyv aj búrlivé zmeny colných politík, ktorých sme nedávno boli svedkami – úpravy taríf a podmienok pre vývoz či dovoz môžu výrazne ovplyvniť dostupnosť kapacít aj celkovú efektivitu prepravy.
Téma udržateľnosti sa stále viac premieta do rozhodovania dopravcov i zákazníkov. V námornej doprave sa objavujú lode prispôsobené pre alternatívne palivá ako LNG alebo biopalivá, aj keď klasické palivá zatiaľ prevažujú. V letectve sa začína presadzovať udržateľné letecké palivo SAF, ktoré nahrádza tradičný petrolej. „Rovnako ako v automobilovej doprave, aj v leteckej a námornej preprave sa zvyšuje tlak na dekarbonizáciu a znižovanie emisií CO₂ , “ hovorí Tokič. „Na trhu sa objavujú rôzne formy ekologických príplatkov, ktoré reflektujú snahu o udržateľnejšiu prevádzku.“
Zákazníci sa zároveň stávajú obozretnejšími. Pandémia ukázala, že samozrejmosti môžu byť veľmi krehké. Firmy viac plánujú skladové zásoby, kladú dôraz na presnosť dodania, informovanosť a flexibilitu. „Požiadavky sú viac-menej podobné ako predtým, ale prístup je opatrnejší,“ zhŕňa Tokič. Výhľad do budúcnosti je podľa neho opatrne optimistický. "Čaká nás veľa výziev - pokračujúci vojnový konflikt na Ukrajine, napätie medzi USA a Čínou, USA a EÚ. To všetko bude mať na medzinárodnú dopravu stále zásadný vplyv," uzatvára.