Domov   Blog   Nízke ceny a dostupné kapacity. Ideálny čas pre námornú prepravu.
Nízke ceny a dostupné kapacity. Ideálny čas pre námornú prepravu.

Nízke ceny a dostupné kapacity. Ideálny čas pre námornú prepravu.

Napriek tomu, že medzinárodná preprava, najmä transport tovaru z Ázie a ďalších ďalekých trhov, je sama o sebe pomerne nepružnou oblasťou, vonkajšie vplyvy ju dokážu významne destabilizovať. Ukázalo sa to, nielen počas covidu, ale aj pri nehode v Suezskom prieplave, za extrémnych poveternostných podmienok a samozrejme aj po začiatku vojnového konfliktu na Ukrajine. Vďaka výrazne nižšiemu dopytu a narovnávaniu dodávateľských reťazcov v minulom roku však veľké zdražovanie konečne vystriedalo zlacňovanie. Dá sa ale predvídať, ako to bude ďalej?

Reťazec udalostí predchádzajúcich troch rokov značne ovplyvnil celý globálny trh. Medzinárodná preprava ako súčasť svetovej ekonomiky utrpela mnoho bolestivých rán a niektoré taktiež nasledujúcim článkom

Problémové tri roky

Rušenie spojov, zmena cestovných poriadkov lodí, letového poriadku, železničných spojov i problémy na ceste, nulová tolerancia covidu v Číne, vojna, zvyšovanie cien energií a palív, nedostatok personálu, nedostatočná kapacita dopravných prostriedkov, stratégia lodiarov. To je len základný zoznam problémov, ktoré vyústili do extrémneho zdraženia medzinárodnej prepravy z ďalekých trhov. Martin Tokič, riaditeľ pobočky Geis Air+Sea, k tomu hovorí: „Táto doslova smrtiaca zmes vplyvov vyhnala cenu prepravy v rokoch 2020-2022, najmä na linkách medzi Áziou a Európou a Áziou a Severnou Amerikou, na bezprecedentné hodnoty. To sa však zhruba v polovici minulého roka začalo meniť.“

2023: Ceny niekoľkonásobne poklesli

Teraz možno s miernym privretím očí povedať, že ceny prepráv námorných i leteckých sú na predcovidovej úrovni. Dôvody tohto výrazného poklesu cien oproti najvypätejšiemu obdobiu sú dva: nižší dopyt a pomaly miznúci zmätok v dodávateľských reťazcoch. Ľudia začali obmedzovať svoje nákupy, reálna mzda im klesá a nevedia, čo bude. Ani klasická predvianočná sezóna a s tým spojené vysoké vyťaženie operátorov vlani neprišli.

Aktuálny problém s odbytom však nezasiahol iba Európu. Nízky objem dopytu pociťuje takmer celý globalizovaný svet. Hovorilo sa o tom aj na jednej z logistických konferencií, organizovaných vo februári tohto roku v ázijskom Singapure. Martin Tokič to potvrdzuje: „V Singapure som mal možnosť stretnúť sa s partnermi z mnohých krajín naprieč kontinentmi a rozhovory boli často v podobnom duchu, teda o slabom dopyte, nízkych objemoch, inflácii a pod.“

Časť tovární v Ázii po lokálnych sviatkoch v októbri 2022 už nespustila svoju výrobu. Lodiari majú nadbytočné kapacity a nedarí sa im ich zaplniť, musia teda zlacňovať. Avšak je potrebné spomenúť, že ich zisky z posledných dvoch covidových rokoch boli extrémne. Odhaduje sa, že lodiarenské spoločnosti napr. v roku 2021 zdvojnásobili zisky, ktoré generovali medzi rokmi 2010 – 2020.

Nielen cena a dopyt hrajú rolu

Uzavreté prístavy a problémy s manipuláciou v nich už nie sú tak zásadným problémom aj z toho dôvodu, že Čína koncom roka začala pomaly uvoľňovať prísne opatrenia nulovej tolerancie covidu. Taktiež sa na letiskách nehromadí obrovské množstvo nákladu, pretože sú opäť bežne využívané aj pasažierske lety na ich prepravu. Bohužiaľ však stále chýba personál najmä v leteckej doprave a vyhliadky nie sú dobré.

Dokola skloňovaná „E“: Energia a ekológia

Výrazný rast nákladov samozrejme nezasiahol iba medzinárodnú dopravu, ale sektor logistiky všeobecne. Dobrým príkladom nestability dnešnej doby je intermodálna doprava. V priebehu roka totiž došlo k niekoľkým úpravám cenníkov kombinovanej železničnej dopravy z/do EÚ prístavov. Vplyv na toto mala cena za trakčnú energiu, cena pohonných hmôt aj celkové náklady na údržbu infraštruktúry. Ďalšou dôležitou otázkou je, ako sa do cien bude ďalej premietať stále väčší tlak na ekológiu. Už teraz sú napríklad v cenách námornej prepravy zahrnuté rôzne „eko“ poplatky. Toto je primárne zdôvodňované tým, že lode staršieho dátumu výroby musia byť opatrené zariadeniami znižujúcimi produkované emisie. Na druhej strane sú nové lode už vyrábané tak, aby také normy už spĺňali. Aj náklady na „ekologické“ palivá sú vyššie. Hoci sú ekologické otázky aktuálne veľkou témou, v medzinárodnej doprave stále ešte víťazí cena. Je však otázkou, ako dlho ešte bude možné voliť medzi cenovo výhodnejším a ekologickejším variantom.

Sklady plné drahého tovaru, nové je lacnejšie

V Európe sú plné sklady staršieho tovaru, ktoré firmy vlani draho doviezli z ďalekých krajín. Teraz na trh prichádzajú novšie produkty, ktoré sú navyše lacnejšie. Hoci výrobné náklady v minulom roku pomerne dramaticky rástli, stále je nový tovar lacnejší ako dovezený, do ceny ktorého sa drahá preprava výrazne premietla. Napriek tomu, že niektoré firmy začali uvažovať o presune výroby bližšie k trhu odbytu (teda do Európy), alebo dokonca tento presun realizovali, nie je ich veľa. „Taká vec sa nestane zo dňa na deň. Jedná sa o strategické rozhodnutie, ktoré zásadne zmení procesy vo firme, preto od toho mnoho výrobcov nakoniec upustilo. Prípadne nechávajú v Ázii časť produkcie a druhú presúvajú bližšie svojim zákazníkom,“ dodáva Tokič.

Budeme ešte dlho šetriť?

Súčasná úroveň cien medzinárodnej prepravy tovaru je na najnižšej úrovni za posledných niekoľko rokov. Tokič hovorí: „Firmám, ktoré napr. námornú prepravu využívajú, by som odkázal, že nie je na čo čakať. Využite aktuálne nízke ceny a dostupné kapacity.“

Napriek tomu, že dodávateľské reťazce sa takmer narovnali a výrazne sa zvýšila spoľahlivosť dodávok nákladu, vyhliadky do budúcnosti nie sú úplne pozitívne. S ohľadom na celkový vývoj vo svete je spomaľovanie ekonomiky nevyhnutné. Zároveň už možno vnímať aj náznaky pozitívne - tempo rastu inflácie sa spomalilo, a nielen Česká národná banka predikuje jej zníženie o niekoľko percentuálnych bodov. Je otázkou, ako to opäť ovplyvní dopyt a chuť ľudí míňať peniaze. Ako sme sa však v posledných rokoch presvedčili, akákoľvek predikcia budúceho vývoja, a to aj v medzinárodnej preprave z ďalekých trhov, je ťažko obhájiteľná.

Dopyt
služieb
Sledovanie zásielok Mapa doručovacích zón

Aby náš web správne fungoval (nastavenie ochrany osobných údajov)

Prečo? Aby správne fungovalo vyhľadávanie, aby ste sa nemuseli zakaždým prihlasovať, aby sme vás neobťažovali nevhodnou reklamou. Na to potrebujeme váš súhlas so spracovaním súborov cookies. Súhlasom nám pomáhate zlepšovať náš web. Ďakujeme, k vašim dátam sa budeme správať slušne. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať alebo zmeniť s účinkom do budúcnosti.

Podrobné nastavenie Prijať všetko
×
Nastavenie cookies

Tu máte možnosť prispôsobiť súbory cookies podľa kategórií, ako najlepšie vyhovujú Vašim preferenciám.

Technické cookies
Technické cookies sú nevyhnutné pre správne fungovanie webovej stránky a všetkých funkcií, ktoré ponúka a nemôžu byť vypnuté bez zablokovania funkcií stránky. Sú zodpovedné oi za uchovávanie produktov v košíku, prihlásenie k zákazníckemu účtu, fungovanie filtrov, nákupný proces alebo ukladanie nastavenia súkromia. Z tohto dôvodu technické cookies nemôžu byť individuálne deaktivované alebo aktivované a sú aktívne vždy
Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňujú meranie výkonu nášho webu a našich reklamných kampaní. Ich pomocou určujeme počet návštev a zdroje návštev našich internetových stránok. Dáta získané pomocou týchto cookies spracovávame anonymne a súhrnne, bez použitia identifikátorov, ktoré ukazujú na konkrétnych užívateľov nášho webu. Vďaka týmto cookies môžeme optimalizovať výkon a funkčnosť našich stránok.

Preferenčné cookies

Preferenčné cookies umožňujú, aby si webová stránka zapamätala informácie, ktoré menia, ako sa webová stránka správa alebo ako vyzerá. Je to napríklad Vami preferovaný jazyk, mena, obľúbené alebo naposledy prezerané produkty a pod. Vďaka týmto cookies Vám môžeme odporučiť na webe produkty a ponuky, ktoré budú pre Vás čo najzaujímavejšie.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používame my alebo naši partneri, aby sme Vám dokázali zobraziť čo najrelevantnejší obsah alebo reklamy tak na našich stránkach, ako aj na stránkach tretích subjektov. To je možné vďaka vytváraniu tzv. pseudonymizovaného profilu podľa vašich záujmov. Ale nebojte, týmto profilovaním spravidla nie je možná bezprostredná identifikácia Vašej osoby, pretože sú používané iba pseudonymizované údaje. Pokiaľ nevyjadríte súhlas s týmito cookies, neuvidíte v reklamných oznámeniach obsah ušitý na mieru Vašim záujmom.